دانشگاه دولتی جهرم

وبلاگ دانشجویان مجتمع آموزش عالی جهرم

دانشگاه دولتی جهرم

وبلاگ دانشجویان مجتمع آموزش عالی جهرم

لزوم تشکیل شورای صنفی

سلام گرم خدمت دوستان عزیز دانشجو .

یکی از اهداف اصلی این وبلاگ حمایت از فعالیتهای دانشجویی و شاید بنوعی ایجاد انگیزه و بستر فکری برای تشکیل کانونها , شوراها و گسترش فعالیتهای دانشگاهی در همه زمینه ها اعم از علمی - فرهنگی و ورزشی و تفریحی است .
ضمن اینکه بر آنیم تا این مکان جایی باشد برای اتحاد بیشتر دانشجویان و نزدیک کردن فعالیتهای مختلف دانشجویی که انشالله از ترم آینده گستردگی بیشتری خواهد یافت .
 با توجه به نیاز اطلاعاتی دانشجویان در جهت تشکیل تشکلهای مختلف دانشجویی و افزایش آگاهی‌های دانشجویان در راستای تبیین حقوق دانشجویی آنها , از این پس تصمیم گرفته شد آیین نامه های مورد نیاز برای تشکیل نهادها و تشکلهای دانشجویی رو قرار بدیم .
با توجه به مشکلات رفاهی و صنفی موجود در دانشگاه شاید نیاز تشکیل شورای صنفی بیش از همه احساس شود .
ضمن اینکه امیدوارم با همیاری دوباره عزیزانی که در ترم اول تلاش خود را برای تشکیل شورای صنفی انجام دادند و همچنین مشارکت دیگر دانشجویان و عنایت مسئولین دانشگاه این مهم که در ترم اول تحقق نیافت در ترم آینده تحقق یابد .
همینجا از این عزیزان که نهایت تلاش خود را در جهت تشکیل این شورا انجام دادند سپاسگذاری میکنم .

برای دیدن آیین نامه روی لینک ادامه مطلب کلیک نمایید .

 --------------------------------------------------------------------------------
آیین نامه شوراهای صنفی دانشجویان

مقدمه :

پیرو ابلاغیه های شماره 10430/11مورخ 30/6/77 و 4279/4 مورخ 8/8/78 موضوع آیین نامه شوراهای صنفی دانشجویان و بازنگری آن، به منظور تقویت حضور و مشارکت دانشجویان در نظام تصمیم سازی، برنامه ریزی و نظارت بر امور صنفی و رفاهی دانشگاه و در جهت قانونمندکردن بیشتر امور، باعنایت به تجارب و دستاوردهای بدست آمده طی سالهای گذشته و باتوجه به نتایج ارزیابی ها و نظرات ارائه شده، « شوراهای صنفی دانشجویان » دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور بر اساس مفاد این آیین نامه تشکیل می شوند:

 
بخش اول: اهداف، کلیات و تعاریف

ماده1: اهداف

1- بهبود و توسعه امور صنفی و رفاهی و کمک به ایجاد شرایط و فضای مناسبتر جهت تحصیل ، فعالیت و سکونت دانشجویان .

2- ایجاد همدلی در میان دانشجویان و مسؤولین دانشگاه و آشنایی بیشتر آنها با واقعیتها و مشکلات یکدیگر و ایجاد فضای مشارکت و همکاری .

3- افزایش آگاهی‌های صنفی دانشجویان در راستای تبیین حقوق و حدود آنها .

4- تقویت و توسعه فعالیتهای دانشجویان در امور صنفی و رفاهی .

ماده 2 : شورای صنفی دانشجویان یک واحد دانشگاهی ، نماینده دانشجویان آن واحد در امور صنفی و رفاهی می‌باشد.

تبصره : منظور از واحد دانشگاهی در این آیین نامه ، یک یا چند دانشکده یا خوابگاه دانشجویی است که در دستورالعمل اجرایی این آیین نامه تعیین می‌گردد.

ماده 3 : شورای صنفی دانشجویان دانشگاه ، نماینده دانشجویان دانشگاه در امور صنفی و رفاهی می‌باشد .

ماده 4 : وظیفه شورای صنفی انعکاس و پیگیری امور صنفی و رفاهی دانشجویان ازطریق مسؤولان ذیربط دانشگاه ونظارت بر امور محوله می‌باشد.

تبصره: درصورت توافق و تصویب شورای دانشگاه، شورای صنفی می توانددرحیطه امور   صنفی و رفاهی نقش اجرایی نیز داشته باشد.

ماده 5 : امور صنفی و رفاهی عبارتند از:

1- امور تغذیه ؛

2- امور خوابگاهها و سکونت دانشجویان ؛

3- امور خدماتی و رفاهی ، از قبیل : امور فروشگاهها ودفاترتکثیر، ایاب و ذهاب دانشجویان ، وامهای دانشجویی و مراکز درمانی ؛

4- امور کمک آموزشی ، از قبیل : امور کتابخانه‌هاو مراکز کامپیوتر ؛

5- خدمات آموزشی مرتبط با دانشجویان؛

6- اموردیگر به پیشنهاد شورای صنفی و تصویب شورای دانشگاه.

ماده 7 : این آیین نامه دارای یک دستورالعمل اجرایی می‌باشد که بنا به شرایط و مقتضیات موجود در هر دانشگاه و براساس مواد مندرج در بخش سوم این آیین نامه تدوین می‌گردد.

ماده 7 : هیات نظارت دانشگاه که بر اساس آیین نامه تشکلهای اسلامی دانشگاهیان تشکیل گردیده است ، مطابق مفاد آیین نامه شوراهای صنفی دانشجویان وظیفه رسیدگی به تخلفات شوراهای صنفی و تصویب دستورالعمل اجرایی آن را بر عهده دارد .

ماده 8 : هیات مرکزی نظارت شوراهای صنفی ، که براساس ماده 25 این آیین نامه تشکیل می‌گردد ، مرجع تجدید نظر در آراء هیات نظارت دانشگاه در مورد شوراهای صنفی دانشجویان می‌باشد .

تبصره : صدور مجوز تاسیس اتحادیه‌های منطقه‌ای و سراسری شوراهای صنفی دانشجویان و تصویب آیین نامه آنها بر عهده هیات مرکزی نظارت شوراهای صنفی می‌باشد .

بخش دوم : ارکان و تشکیلات

ماده 9 : شوراهای صنفی دانشجویان واحد دانشگاهی ، متشکل از 4 تا 12 عضو اصلی و علی‌البدل می‌‌باشد که از طریق انتخابات و با رای مستقیم دانشجویان واحد ، حداکثر برای مدت دو سال تعیین می‌گردد.

تبصره 1 : برگزاری انتخابات ، هر ساله به منظور تعیین حداقل نیمی از اعضای شورای صنفی انجام می‌گیرد ( اولین انتخابات پس از اجرای این آیین نامه برای تعیین کلیه اعضا برگزار می‌شود ).

تبصره 2 : هر ساله عضویت حداکثر نیمی از اعضای شورا تداوم می‌یابد.

تبصره 3 : زمان برگزاری انتخابات ، حد نصاب رای دهنگان برای معتبر بودن انتخابات ، و نحوه تعیین اعضایی که عضویت آنان تمدید می‌شود در دستورالعمل اجرایی تعیین می‌گردد.

ماده 10 : برگزاری انتخابات شورای صنفی بر عهده هیات اجرایی انتخابات می‌باشد و هیات نظارت بر انتخابات وظیفه تایید صلاحیت نامزدها و نظارت بر اجرای صحیح انتخابات را بر عهده دارد .

تبصره : تعداد و ترکیب هیات اجرایی و هیات نظارت بر انتخابات در دستورالعمل اجرایی تعیین می‌گردد.

ماده 11 : شرایط نامزدهای انتخابات شورای صنفی به شرح زیر است:

1- اشتغال به تحصیل در دانشکده و یا سکونت در خوابگاه بر اساس دستورالعمل اجرایی :

2- نداشتن حکم قطعی شامل « توبیخ کتبی و درج در پرونده ‌»‌و یا بالاتر در کمیته‌های انضباطی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ؛

3- باقی ماندن حداقل سه ترم از تحصیل برای دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته و دو ترم برای دانشجویان دوره‌های کاردانی ، کارشناسی ارشد و دکترا ؛

4- دارا بودن شرط معدل بر اساس دستورالعمل اجرایی ( نباید کمتر از 12 باشد )؛

5- گذراندن حداقلی از واحدهای درسی بر اساس دستورالعمل اجرایی ؛

6- دارا بودن شرط عدم مشروطی بیش ازحد معین شده در دستورالعمل اجرایی(نباید بیشتراز 2 نیمسال متوالی و یا 3 نیمسال غیر متوالی باشد).

ماده 12 : اعضای شورای صنفی دانشگاه توسط شورای صنفی واحدها برای مدت یک سال تعیین می شوند.

تبصره: تعداد اعضای شورای صنفی دانشگاه و شیوه تعیین آنهاو تعداد اعضای شورای صنفی واحدها در دستورالعمل اجرایی مشخص می شود.

ماده 13 : چنانچه هر یک از اعضای شوراهای صنفی در کمیته‌های انضباطی دانشجویان محکوم به « توبیخ کتبی و درج در پرونده » و یا بالاتر از آن شوند ، عضویت آنها در شورا ملغی می‌ شود.

ماده 14: شورای صنفی واحد ، تنها در امور صنفی و رفاهی مرتبط با واحد دانشگاهی مربوط مجاز به فعالیت است .

ماده 15 : دخالت شورای صنفی دانشگاه در حوزه واحدهای دانشگاهی ، بدون هماهنگی و تایید شورای صنفی واحد تخلف محسوب می‌شود.

ماده 16 : مرجع حل اختلاف میان شورای صنفی واحدها و شورای صنفی دانشگاه ، در دستورالعمل اجرایی مشخص می‌گردد.

ماده 17 : بودجه مورد نیاز شوراهای صنفی توسط شورای صنفی دانشگاه پیشنهاد و پس از تایید معاونت دانشجویی و فرهنگی ، در حد مقررات ، ازمحل اعتبارات دانشگاه تامین می‌گردد.

 

بخش سوم : تدوین دستورالعمل اجرایی

ماده 18 : معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه حداکثر 2 ماه پس از ابلاغ این آیین نامه ، دستورالعمل اجرایی آنرا تهیه نموده و جهت تصویب به هیات نظارت دانشگاه ارایه می‌نماید .

تبصره : دستورالعمل اجرایی می تواند با پیشنهاد شورای صنفی و تصویب هیأت نظارت دانشگاه اصلاح شود.

ماده 19 : هیات نظارت دانشگاه ، حداکثر یکماه پس از وصول دستورالعمل اجرایی یااصلاحات آن، نظر خود را در مورد تصویب و یا عدم تصویب آن اعلام می‌نماید .

تبصره 1 : هیات نظارت دانشگاه در صورتی می‌تواند دستورالعمل اجرایی یااصلاحات پیشنهادی را مورد تصویب قرار ندهد که مغایر با آن آیین نامه شوراهای صنفی دانشجویان ، مقررات و آیین نامه‌های دانشگاه و یا قوانین و مقررات کشور باشد .

تبصره 2 : در اختلاف شوراهای صنفی و هیات نظارت دانشگاه در مورد دستورالعمل اجرایی و یا بخشهایی از آن ، هیات مرکزی نظارت شوراهای صنفی حداکثر ظرف مدت یک ماه در این‌باره تصمیم گیری خواهد کرد .

تبصره 3 :تا زمان تصویب نهایی دستورالعمل اجرایی ، توافق معاونت دانشجویی و فرهنگی و شورای صنفی دانشگاه مبنای عمل خواهد بود .

ماده 20 : دستورالعمل اجرایی آیین نامه شوراهای صنفی لازم است موارد زیر را در بر داشته باشد :

1- تعداد و وظایف کمیته‌های شورای صنفی و نحوه اداره هر یک از آنها :

2- تعداد اعضای شورای صنفی واحدها:

3- تعداد اعضای شورای صنفی دانشگاه و شیوه تعیین آنها

4- شیوه برگزاری انتخابات

5- ترکیب هیات اجرایی و هیات نظارت بر انتخابات

6- شرایط نامزدهای انتخابات شوراهای صنفی ( براساس ماده 10 این آیین نامه )

7- مرجع حل اختلاف میان شورای صنفی واحدها و شورای صنفی دانشگاه

8- چگونگی تشکیل جلسات و حد نصاب رسمیت یافتن و اخذ تصمیم در آنها

ماده 21 : مرجع تفسیر آیین نامه شوراهای صنفی ، هیات مرکزی نظارت شوراهای صنفی و مرجع تفسیر دستورالعمل اجرایی آن ، هیات نظارت دانشگاه می‌باشد .

 

بخش چهارم : نظارت و رسیدگی به تخلفات

ماده 22 : شوراهای صنفی دانشجویان لازم است به منظور انجام فعالیتهای مندرج در بند 1-2 آیین نامه تشکلهای اسلامی دانشگاهیان ، بر طبق شیوه مقرر در دستورالعمل اجرایی شماره 1 آن آیین نامه ،اقدام به اخذ مجوز از هیات نظارت دانشگاه نمایند .

ماده 23 : هیات نظارت دانشگاه ، بر مبنای دستورالعمل اجرایی شماره 3 آیین نامه تشکلهای اسلامی دانشگاهیان و مواد 21 الی 26 آیین نامه شوراهای صنفی دانشجویان ، رسیدگی به تخلفات شورای صنفی دانشجویان را بر عهده دارد .

تبصره 1 : بندهای 1-11 و 2-11 دستورالعمل مذکور در مورد شوراهای صنفی دانشجویان مصداق نداشته و اجرا نمی شود. همچنین بند 2-1 دستورالعمل فوق الذکر در رابطه با شوراهای صنفی ، بدین صورت اصلاح می‌گردد: «‌تایید صحت برگزاری انتخابات شورای صنفی توسط هیات نظارت بر انتخابات به منزله اعطای مجوز فعالیت به شورای صنفی ، و تعلیق مجوز به معنی سلب حق انجام فعالیت از شورای صنفی می‌باشد .»

تبصره 2 : نظارت بر حسن اجرای آیین نامه شوراهای صنفی و دستورالعمل اجرایی آن از سوی شوراهای صنفی ، بر عهده معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه بوده و این معاونت در صورت بروز تخلف ، مراتب را جهت رسیدگی به هیات نظارت دانشگاه گزارش می‌نماید .

ماده 24 : در صورتیکه حکم هیات نظارت دانشگاه ، تعلیق مجوز شورای صنفی واحد دانشگاهی به مدت شش ماه باشد ، شورای صنفی واحد منحل می‌گردد و هیاتهای نظارت و اجرایی انتخابات موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به برگزاری انتخابات مجدد در آن واحد دانشگاهی اقدام نمایند.

ماده 25 : در صورتیکه حکم هیات نظارت دانشگاه ، تعلیق مجوز شوراهای صنفی دانشگاه به مدت شش ماه باشد ، شورای صنفی دانشگاه منحل می‌گردد و شوراهای صنفی واحدها موظفند حداکثر ظرف مدت دو هفته نسبت به تشکیل آن اقدام نمایند.

تبصره : اعضای شورای صنفی منحل شده نمی‌توانند عضو شورای صنفی جدید باشند.

ماده 26 : مرجع تجدید نظر در آراء هیات نظارت دانشگاه در مورد شوراهای صنفی دانشجویان ، هیات مرکزی نظارت شوراهای صنفی است که با ترکیب ذیل تشکیل می‌گردد:

1- معاون دانشجویی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری (رئیس هیات)

2- مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری (دبیر هیات )

3- مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری

4- دو نفر از معاونین دانشجویی دانشگاهها به انتخاب معاونین دانشجویی دانشگاهها .

5- دو نفر دانشجو به انتخاب دبیران شوراهای صنفی دانشگاههای سراسر کشور .

این هیات ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت پرونده در خصوص رای صادره از سوی هیات نظارت دانشگاه اعلام نظر می‌نماید . رای هیأت مرکزی نظارت شوراهای صنفی قطعی و لازم الاجراست

تبصره: اعضای بند4و5برای مدت یک سال با حکم رئیس هیأت منصوب می شوند و انتخاب مجدد ایشان بلامانع است.

ماده 27 : در صورت عدم همکاری واحدهای دانشگاهی در اجرای صحیح این آیین نامه و دستورالعمل اجرایی آن ، شورای صنفی دانشگاه موارد عدم همکاری را جهت بررسی و تصمیم گیری به هیات نظارت دانشگاه گزارش می‌نماید .

ماده 28: این آیین نامه در 28ماده و 16تبصره در تاریخ 20/5/1382به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسیده و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می باشد.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
....... جمعه 25 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 05:42 ب.ظ

با شما موافقم . انشالله در ترم دوم این شورا تشکیل بشه چون با اون شرایط رفاهی و صنفی خیلی خیلی لازمه!!! .
مرسی

[ بدون نام ] جمعه 1 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 07:49 ب.ظ

من فکر میکنم بعضی از مسئولین دانشگاه دوست ندارند این شورا تشکیل بشه
چون خاطره زیاد خوشی از اون ندارند!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد