دانشگاه دولتی جهرم

وبلاگ دانشجویان مجتمع آموزش عالی جهرم

دانشگاه دولتی جهرم

وبلاگ دانشجویان مجتمع آموزش عالی جهرم

سرخی تو از من ، زردی من از تو

یکی از آئینهای سالانه ایرانیان چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود. مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد(جشن سور) مراسم ویژه آن در شب چهارشنبه صورت می گیرد. برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن, ایرانیان آتش های بزرگ می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه ( سرخی تو از من ، زردی من از تو) می خوانند. 

 ظاهرا مراسم چهارشنبه سوری برگرفته از آئینهای کهن ایرانیان است که همچنان در میان آنها و با اشکال دیگر در میان باقی بازماندگان اقوام آریائی رواج دارد. برای ما سال ۳۶۰ روز بوده با ۵ روز اضافه ( یا هر چهار سال ۶ روز اضافه ). ما در این پنج روز آتش روشن می کردیم تا روح نیاکانمان را به خانه هایمان دعوت کنیم. 

 این جشنها در ایران باستان با نام جشنهای سور شناخته میشد اما چرا به چهارشنبه آخر سال محدود شد ؟ اصولا جشنی به نام چهارشنبه سوری در ایران باستان نداشتیم چون اصلا 4 شنبه نداشتیم ، اما اینکه بمرور این جشن(جشن سور) به 4 شنبه آخر سال منطبق شد خود گویای سخن دیگری است! این آتش چهارشنبه سوری بازمانده آن آتش افروزی ۵ روز آخر سال در ایران باستان است که با عقیده اعراب(اعراب 4شنبه آخر سال را روزی نحس می دانند!!! ) منطبق گشته است . 

 "سور "در زبان و ادبیات فارسی و برخی گویش های ایرانی به معنای "جشن"،"مهمانی"و "سرخ" آمده است .  

 

 نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی 

                                                که بسی گل بدهد باز و تو در گل باشی 

در این روزهای واپسین سال ، برای همه شما دوستان عزیز آرزوی پیروزی و شادکامی و بهروزی دارم .شاد و خرم باشید .چهارشنبه سوری باصفایی رو براتون آرزومندم.

نظرات 3 + ارسال نظر
انجمن مشاوره تهران سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 09:31 ب.ظ http://coreligion.blogfa.com

با سلام اولین همایش ملی دانشجویی مشاوره و دین در دانشگاه تهران برگزار می شود جهت اطلاع بیشتر به سایت مراجعه کنید

میلاد سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 10:44 ب.ظ

ای کاش الآن هم چهارشنبه سوری مثل قدیما برگزار میشد. نه لزوما ایران باستان... اون موقعی که از وحشیگری ها خبری نبود و فقط شادی بود!

آریایی جمعه 30 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 12:05 ق.ظ

بعد از قرن ها بعد از محدود شدن به یک روز خاص اامسال دیگه جهارشنبه سوری ای وجود نداشت که بگیم زردی تو از من سرخی من از تو.من نگران نوروزم نکنه اونو هم... نکنه نوروزمونم محدود به خرید کردن و یه سفره نصفه نیمه بشه نکنه...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد